Eksploracja Akumulowania Kapitału Cyfrowego: Narracje Młodych Dorosłych
2023-06-28
17:00
online
polski
Tematem seminarium będzie koncepcja kapitału cyfrowego, która w ostatnich latach stała się przedmiotem coraz liczniejszych dyskusji w czasopismach zajmujących się efektami ucyfrowienia. Kapitał cyfrowy obejmuje materialny dostęp do technologii cyfrowych i umiejętności potrzebne do ich efektywnego wykorzystania w sferze prywatnej, publicznej i zawodowej w celu gromadzenia bogactwa i pozycji społecznej.
Powszechność technologii cyfrowych wskazuje, że sposoby wykorzystywania kapitału cyfrowego są złożone i wymagają kontekstowego zrozumienia. Jednakże w literaturze więcej miejsca poświęca się dystrybucji kapitału cyfrowego niż eksploracji procesu akumulacji kapitału cyfrowego i sposobu, w jaki jednostki wykorzystują ten rodzaj kapitału do zdobywania przewagi społecznej.
Seminarium będzie bazowało na wstępnych wynikach badań realizowanych ramach programu „Inicjatywa Doskonałości – Uniwersytet Badawczy” (kierownik projektu: Paweł Zalewski). Aby zrozumieć, jakie czynniki wpływają na akumulacje kapitału cyfrowego, przeprowadzono 15 wywiadów biograficznych z młodymi dorosłymi (w wieku od 23 do 29 lat), rejestrując ich narracje na temat socjalizacji technologicznej (odzwierciedlające akumulację kapitału cyfrowego) oraz na temat codziennego użytkowania technologii (ilustrujące wykorzystanie kapitału cyfrowego i jego efekty). Biorąc pod uwagę, że młodzi dorośli stanowią pokolenie, które dorastało w czasach rewolucji internetowej, ich doświadczenia z technologiami cyfrowymi są ściśle związane z procesem socjalizacji, wobec czego akumulacja kapitału cyfrowego jest widoczna w ich narracjach.
Wstępne badania wskazują, że proces gromadzenia kapitału cyfrowego u młodych dorosłych jest kształtowany przez edukacyjne i zawodowe trajektorie, obejmując napięcia między czynnikami strukturalnymi a indywidualnymi zdolnościami. Rozróżnić można pomiędzy dziedziczonym a przyswojonym kapitałem cyfrowym. Wyniki wskazują na społeczno-ekonomiczne różnice w gromadzeniu kapitału cyfrowego: osoby o wyższym statusie społeczno-ekonomicznym strategicznie wykorzystują go dla przewagi społecznej, podczas gdy osoby o niższym statusie społeczno-ekonomicznym głównie wykorzystują go w celach rekreacyjnych. Młodzi ludzie z wyższym wykształceniem byli najbardziej świadomi, jak ich umiejętności cyfrowe przekładają się na ich obecną pracę, podczas gdy osoby o wykształceniu średnim nie widziały związku między umiejętnościami cyfrowymi a zatrudnieniem. Wyniki wydają się potwierdzać ogólną tendencję, gdzie nierówności w akumulacji kapitału cyfrowego utrwalają inne nierówności w akumulacji kapitału ekonomicznego, społecznego i kulturalnego.
PROWADZĄCY
PRELEGENCI
Paweł Zalewski
DELab UW, Katedra Socjologii Cyfrowej, Wydział Socjologii UW
Doktorant w Szkole Doktorskiej Nauk Społecznych Uniwersytetu Warszawskiego, gdzie przygotowuje rozprawę doktorską o kapitale cyfrowym wśród młodych dorosłych. Naukowo związany z Katedrą Socjologii Cyfrowej na Wydziale Socjologii UW. Absolwent Wydziału Psychologii (specjalizacja: psychologia sądowa)oraz Wydziału Socjologii (kierunek: socjologia) w ramach Międzydziedzinowych Indywidualnych Studiów Humanistycznych i Społecznych na Uniwersytecie Warszawskim. Pół roku spędził na niderlandzkim Uniwersytecie w Utrechcie dzięki stypendium w programie Erasmus+. Doświadczony badacz i ewaluator związany zawodowo z polskimi organizacjami pozarządowymi. Jego badania zwykle dotyczą wątków na przecięciu socjologii cyfrowej, socjologii edukacji i badań nad młodzieżą. Obecnie realizuje projekt pn. Poszukiwanie klasowych różnic w akumulacji kapitału cyfrowego w perspektywie biografii młodych dorosłych w Polsce – badanie pilotażowe finansowany w ramach Programu „Inicjatywa Doskonałości – Uczelnia Badawcza”.
dr hab. Mikołaj Lewicki
Kierownik Ośrodka Badań Politycznych
Wydział Socjologii UW, Instytut Studiów Społecznych im. Profesora Roberta Zajonca
Adiunkt na Wydziale Socjologii Uniwersytetu Warszawskiego oraz Kierownik Ośrodka Badań Politycznych w Instytucie Studiów Społecznych im. Profesora Roberta Zajonca. W zakres jego zainteresowań naukowych wchodzą: socjologia gospodarcza i socjologia ekonomii, teorie i badania komunikacji, socjologia czasu, socjologia miasta
Kamil Śliwowski
Trener kompetencji cyfrowych
Panoptykon, Szkoła z Klasą
Trener kompetencji cyfrowych. Ponad dekadę działał w ruchu na rzecz otwartych zasobów wiedzy: Creative Commons, prowadząc działania edukacyjne zarówno w Polsce, jak i międzynarodowo. Od kilkunastu lat związany z trzecim sektorem, współpracuje z fundacjami Panoptykon i Szkoła z Klasą, blogiem Sektor 3.0, tworzy newsletter poświęcony trendom i technologiom w edukacji (otwartezasoby.pl/newsletter). Autor kursu o cyfrowym dobrostanie. Najbardziej lubi uczyć się poprzez uczenie innych.
OBEJRZYJ NAGRANIE SEMINARIUM
Cykl polskojęzycznych spotkań, podczas których badacze i badaczki wraz z zaproszonymi gośćmi przyglądają się zagadnieniom związanym z transformacją cyfrową, nowymi technologiami, innowacyjnością oraz cyfrowymi metodami badawczymi.
Celem seminariów „Cyfryzacja pod lupą nauki” jest budowanie współpracy pomiędzy akademią, sektorem publicznym i biznesem. Naukowcy dzielą się wynikami badań oraz mają okazję podyskutować o nich z ekspertami. Efekty ich pracy dostępne są na stronie DELab UW.