2023-06-28

17:00

online

polski

Tematem seminarium będzie koncepcja kapitału cyfrowego, która w ostatnich latach stała się przedmiotem coraz liczniejszych dyskusji w czasopismach zajmujących się efektami ucyfrowienia. Kapitał cyfrowy obejmuje materialny dostęp do technologii cyfrowych i umiejętności potrzebne do ich efektywnego wykorzystania w sferze prywatnej, publicznej i zawodowej w celu gromadzenia bogactwa i pozycji społecznej.

Powszechność technologii cyfrowych wskazuje, że sposoby wykorzystywania kapitału cyfrowego są złożone i wymagają kontekstowego zrozumienia. Jednakże w literaturze więcej miejsca poświęca się dystrybucji kapitału cyfrowego niż eksploracji procesu akumulacji kapitału cyfrowego i sposobu, w jaki jednostki wykorzystują ten rodzaj kapitału do zdobywania przewagi społecznej.

Seminarium będzie bazowało na wstępnych wynikach badań realizowanych ramach programu „Inicjatywa Doskonałości – Uniwersytet Badawczy” (kierownik projektu: Paweł Zalewski). Aby zrozumieć, jakie czynniki wpływają na akumulacje kapitału cyfrowego, przeprowadzono 15 wywiadów biograficznych z młodymi dorosłymi (w wieku od 23 do 29 lat), rejestrując ich narracje na temat socjalizacji technologicznej (odzwierciedlające akumulację kapitału cyfrowego) oraz na temat codziennego użytkowania technologii (ilustrujące wykorzystanie kapitału cyfrowego i jego efekty). Biorąc pod uwagę, że młodzi dorośli stanowią pokolenie, które dorastało w czasach rewolucji internetowej, ich doświadczenia z technologiami cyfrowymi są ściśle związane z procesem socjalizacji, wobec czego akumulacja kapitału cyfrowego jest widoczna w ich narracjach.

Wstępne badania wskazują, że proces gromadzenia kapitału cyfrowego u młodych dorosłych jest kształtowany przez edukacyjne i zawodowe trajektorie, obejmując napięcia między czynnikami strukturalnymi a indywidualnymi zdolnościami. Rozróżnić można pomiędzy dziedziczonym a przyswojonym kapitałem cyfrowym. Wyniki wskazują na społeczno-ekonomiczne różnice w gromadzeniu kapitału cyfrowego: osoby o wyższym statusie społeczno-ekonomicznym strategicznie wykorzystują go dla przewagi społecznej, podczas gdy osoby o niższym statusie społeczno-ekonomicznym głównie wykorzystują go w celach rekreacyjnych. Młodzi ludzie z wyższym wykształceniem byli najbardziej świadomi, jak ich umiejętności cyfrowe przekładają się na ich obecną pracę, podczas gdy osoby o wykształceniu średnim nie widziały związku między umiejętnościami cyfrowymi a zatrudnieniem. Wyniki wydają się potwierdzać ogólną tendencję, gdzie nierówności w akumulacji kapitału cyfrowego utrwalają inne nierówności w akumulacji kapitału ekonomicznego, społecznego i kulturalnego.

PROWADZĄCY

weronika-przecherska-300x300

Analityczka DELab UW

PRELEGENCI

img_0443-150x150

Paweł Zalewski

DELab UW, Katedra Socjologii Cyfrowej, Wydział Socjologii UW

Doktorant w Szkole Doktorskiej Nauk Społecznych Uniwersytetu Warszawskiego, gdzie przygotowuje rozprawę doktorską o kapitale cyfrowym wśród młodych dorosłych. Naukowo związany z Katedrą Socjologii Cyfrowej na Wydziale Socjologii UW. Absolwent Wydziału Psychologii (specjalizacja: psychologia sądowa)oraz Wydziału Socjologii (kierunek: socjologia) w ramach Międzydziedzinowych Indywidualnych Studiów Humanistycznych i Społecznych na Uniwersytecie Warszawskim. Pół roku spędził na niderlandzkim Uniwersytecie w Utrechcie dzięki stypendium w programie Erasmus+. Doświadczony badacz i ewaluator związany zawodowo z polskimi organizacjami pozarządowymi. Jego badania zwykle dotyczą wątków na przecięciu socjologii cyfrowej, socjologii edukacji i badań nad młodzieżą. Obecnie realizuje projekt pn. Poszukiwanie klasowych różnic w akumulacji kapitału cyfrowego w perspektywie biografii młodych dorosłych w Polsce – badanie pilotażowe finansowany w ramach Programu „Inicjatywa Doskonałości – Uczelnia Badawcza”.

ml-150x150

dr hab. Mikołaj Lewicki

Kierownik Ośrodka Badań Politycznych
Wydział Socjologii UW, Instytut Studiów Społecznych im. Profesora Roberta Zajonca

Adiunkt na Wydziale Socjologii Uniwersytetu Warszawskiego oraz Kierownik Ośrodka Badań Politycznych w Instytucie Studiów Społecznych im. Profesora Roberta Zajonca. W zakres jego zainteresowań naukowych wchodzą: socjologia gospodarcza i socjologia ekonomii, teorie i badania komunikacji, socjologia czasu, socjologia miasta

kamil_sliwowski-150x150

Kamil Śliwowski

Trener kompetencji cyfrowych
Panoptykon, Szkoła z Klasą

Trener kompetencji cyfrowych. Ponad dekadę działał w ruchu na rzecz otwartych zasobów wiedzy: Creative Commons, prowadząc działania edukacyjne zarówno w Polsce, jak i międzynarodowo. Od kilkunastu lat związany z trzecim sektorem, współpracuje z fundacjami Panoptykon i Szkoła z Klasą, blogiem Sektor 3.0, tworzy newsletter poświęcony trendom i technologiom w edukacji (otwartezasoby.pl/newsletter). Autor kursu o cyfrowym dobrostanie. Najbardziej lubi uczyć się poprzez uczenie innych.

OBEJRZYJ NAGRANIE SEMINARIUM

Cykl polskojęzycznych spotkań, podczas których badacze i badaczki wraz z zaproszonymi gośćmi przyglądają się zagadnieniom związanym z transformacją cyfrową, nowymi technologiami, innowacyjnością oraz cyfrowymi metodami badawczymi.

Celem seminariów „Cyfryzacja pod lupą nauki” jest budowanie współpracy pomiędzy akademią, sektorem publicznym i biznesem. Naukowcy dzielą się wynikami badań oraz mają okazję podyskutować o nich z ekspertami. Efekty ich pracy dostępne są na stronie DELab UW.

partnerzy

TEMATY: