Cyfrowe zdrowie made in Germany: jak Niemcy cyfryzują sektor ochrony zdrowia?
2022-02-23
18:00
online
polski
Kluczową miarą jakości życia, a tym samym rozwoju państwa stają się dziś zdrowie i dobre samopoczucie jego obywateli oraz dostęp do służby zdrowia (Kickbusch, Gleicher, Światowa Organizacja Zdrowia, 2012). Jednocześnie jednak zmiany demograficzne, niedobór kadr czy globalne wyzwania zdrowotne takie jak pandemie utrudniają, lub nawet uniemożliwiają, instytucjom zapewnienie obywatelom dobrej opieki zdrowotnej. Chcąc podnieść jakość świadczonych usług, przy projektowaniu polityk publicznych instytucje państwowe coraz częściej sięgają więc po cyfrowe rozwiązania. Te ostatnie mają usprawnić działanie ochrony zdrowia, podnieść jej efektywność oraz zniwelować koszty. Przy ich pomocy państwa chcą również sprostać oczekiwaniom obywateli przyzwyczajonych do usług świadczonych cyfrowo w sektorze prywatnym.
Choć digitalizacja ochrony zdrowia (m.in. ze względu na wrażliwość danych) jest dla instytucji państwa szczególnie trudnym zadaniem, poszczególne kraje muszą planować i wdrażać działania w tym zakresie. Obecnie państwa Unii Europejskiej radzą sobie z digitalizacją ochrony zdrowia z różnym powodzeniem. Przykładowo, w rankingu Digital Health Index Fundacji Bertelsmanna Estonia zajmuje pierwsze miejsce wśród 17 krajów [1] badanych m.in. pod kątem technologicznego zaawansowania, strategii czy wykorzystywania cyfrowego potencjału w ochronie zdrowia (Thiel i in., 2018, s. 95). Niemcy i Polska znajdują się odpowiednio na 16 i 17 miejscu rankingu (Thiel i in., 2018, s. 54 i 168). Tempo dynamiki rozwoju poszczególnych krajów zależy od wielkości (zarówno pod względem geograficznym jak i populacji), uwarunkowań instytucjonalnych, budżetów przeznaczanych na służbę zdrowia i jej cyfrowy rozwój. Kluczowe znaczenie mają również czynniki kulturowe (przede wszystkim nastawienie społeczeństw do kwestii danych osobowych) oraz zdolność instytucji publicznych do budowania strategii i długofalowego myślenia o cyfryzacji państwa.
Podczas seminarium Weronika Przecherska pokaże jak z rozwojem cyfrowego zdrowia radzą sobie Niemcy – zamieszkany przez ponad 80 mln ludzi, kraj o skomplikowanej strukturze administracyjnej oraz systemu ochrony zdrowia. Na początku trzeciej dekady XXI w. Niemcy nie są europejskim liderem w tym zakresie, ostatnie lata to dla nich jednak okres dynamicznych zmian, takich jak wprowadzenie elektronicznej dokumentacji medycznej czy pionierskiego rozwiązania aplikacji na receptę. I choć pandemia spowolniła nieco ten dynamiczny rozwój, to jednocześnie podniosła również świadomość znaczenia cyfrowych rozwi ązań w obszarze ochrony zdrowia wśród sceptycznie nastawionych wobec technologicznych innowacji Niemców.
[1] Wśród krajów wymienionych w rankingu, zgodnie ze zdobytą punktacją od najwyższej do najniższej, znalazły się: Estonia, Kanada, Dania, Izrael, Hiszpania, Wielka Brytania (NHS Anglia), Szwecja, Portugalia, Holandia, Austria, Australia, Włochy, Belgia, Szwajcaria, Francja, Niemcy, Polska.
Bibliografia
Kickbusch, I., Gleicher, D. , Światowa Organizacja Zdrowia (2012). Governance for health for the 21st century. Copenhagen, Denmark: World Health Organization, Regional Office for Europe. Pobrano z LINK: (dostęp: 19.10.2020).
Thiel, R., Deimel, L., Schmidtmann, D., Piesche, K., Hüsing, T., Rennoch, J., Stroetmann, V., Stroetmann, K. (2018). #SmartHealthSystems. International comparison of digital strategies. Bertelsmann Stiftung, empirica. Pobrano z LINK: (dostęp: 5.04.2021).
PROWADZĄCY
Dyrektorka Naukowa, koordynatorka projektu „Rozwój socjologii cyfrowej na UW” w ramach IDUB
PRELEGENCI
Absolwentka socjologii oraz lingwistyki stosowanej (języki: niemiecki, angielski) na Uniwersytecie Warszawskim, doktorantka na Wydziale Socjologii UW. Przygotowuje rozprawę doktorską poświęconą politykom publicznym w sektorze ochrony zdrowia w dobie datafikacji w Polsce, Niemczech i Estonii. Jej zainteresowania badawcze to socjologia cyfrowa, zdrowie cyfrowe oraz polityki publiczne.
prof. dr hab. Andrzej Zybała
Szkoła Główna Handlowa
Profesor Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie. Kierownik Katedry Polityki Publicznej SGH. Zajmuje się problematyką polityki publicznej, zarządzania publicznego, dialogu społecznego i obywatelskiego. Redaktor naczelny kwartalnika „Studia z Polityki Publicznej”, wydawanego przez SGH.
Opublikował ostatnio trzy książki: „Polityki publiczne w Polsce: kultura, rządzenie, rozwój. Szanse i zagrożenia w czasach złożoności i niepewności” (2021), „Zarządzanie i partycypacja pracownicza w Polsce. Od modelu folwarcznego do podmiotowości” (2019) oraz „Polski umysł na rozdrożu. Wokół kultury umysłowej w Polsce. W poszukiwaniu źródeł niepowodzeń części naszych działań publicznych ” (2016).
Andrzej Ryś
Komisja Europejska
Dyrektor ds. Systemów Zdrowia, Produktów Medycznych i Innowacji w Dyrekcji Generalnej ds. Zdrowia i Bezpieczeństwa Żywności
Pełni również funkcję zastępcy członka rady Europejskiej Agencji Leków. W latach 2003- 2006 twórca i dyrektor Centrum Innowacji i Transferu Technologii Uniwersytetu Jagiellońskiego. Od 1999 do 2002 podsekretarz Stanu w Ministerstwie Zdrowia odpowiedzialny za prace nad ustawą o Państwowym Ratownictwie Medycznym i wdrożenie programu „Zintegrowane ratownictwo medyczne” oraz reformę kształcenia lekarzy i pielęgniarek. Był członkiem Zespołu Negocjacyjnego o członkostwo w Unii Europejskiej. Pełnił także funkcję dyrektora Wydziału Zdrowia Urzędu Miasta Krakowa (1997-1999) oraz polskiego dyrektora „Harwardzko-Jagiellońskiego Konsorcjum Zdrowia (1995-1999). W latach 1990-1997 współzałożyciel, a następnie dyrektor Szkoły Zdrowia Publicznego Collegium Medicum Uniwersytetu Jagiellońskiego. Absolwent Wydziału Lekarskiego Akademii Medycznej im. M. Kopernika w Krakowie. Specjalizacja w zakresie radiodiagnostyki i zdrowia publicznego.
OBEJRZYJ NAGRANIE SEMINARIUM
Cykl polskojęzycznych spotkań, podczas których badacze i badaczki wraz z zaproszonymi gośćmi przyglądają się zagadnieniom związanym z transformacją cyfrową, nowymi technologiami, innowacyjnością oraz cyfrowymi metodami badawczymi.
Celem seminariów „Cyfryzacja pod lupą nauki” jest budowanie współpracy pomiędzy akademią, sektorem publicznym i biznesem. Naukowcy dzielą się wynikami badań oraz mają okazję podyskutować o nich z ekspertami. Efekty ich pracy dostępne są na stronie DELab UW.