Cyfrowe platformy – kompleksowe rozwiązania internetowe, które umożliwiają interakcje, transakcje oraz udostępnianie treści między różnymi użytkownikami, łącząc dwie strony rynku. Szeroko zakrojone systemy integrują różnorodne funkcje, usługi i dane. Tworzą rynek, jednocześnie będąc rynkiem. O roli platform cyfrowych, filtrowaniu informacji, nawigowaniu w sieci, ale też ich przemianach, szczególnie w kontekście rozwoju sztucznej inteligencji i regulacji Unii Europejskiej rozmawiamy w pierwszym odcinku z serii „Gospodarka 360 stopni” z Katarzyną Szymielewicz i dr Joanną Mazur.

O omawianych zagadnieniach prof. Katarzyna Śledziewska i prof. Renata Włoch „Gospodarka cyfrowa. Jak nowe technologie zmieniają świat” piszą w rozdziale poświęconym rynkowi 4.0 i platformom cyfrowym.

Gościnie Zuzanny Choińskiej dyskutują o:

  • współczesnych funkcjach platform i ich przemianach w czasie,
  • ewolucji profilowania na platformach,
  • weryfikacji tezy, według której platformy służą głównie jako model biznesowy przerzucania kosztów na użytkowników,
  • problemach, jakie wywołuje użycie algorytmów, w tym dyskryminacji algorytmicznej,
  • deepfake’ach i innych formach tworzenia wrażenia zmiany obrazu otaczającego nas świata i wystawiania użytkownika na przekaz, który nie ma miejsca w rzeczywistości,
  • regulacjach unijnych i szansach na rozwiązanie bolączek związanych z platformami,
  • implikacjach generatywnej sztucznej inteligencji dla rozwoju platform.
 O ekspertkach odcinka:

Katarzyna Szymielewicz – prawniczka i działaczka społeczna, współzałożycielka i prezeska Fundacji Panoptykon. Prowadząca podcast „Panoptykon 4.0”.

Dr Joanna Mazur – doktor prawa na UW, badaczka w Zakładzie Europejskiego Prawa Gospodarczego Wydziału Zarządzania UW oraz analityczka DELab UW.

Zachęcamy także do wysłuchania rozdziałów „Gospodarki cyfrowej” poświęconych zagadnieniu rynku 4.0.