Członkowie zespołu DELab UW przygotowali  dla Rady do Spraw Cyfryzacji przy Ministerstwie Cyfryzacji zestawienie instrumentów służących systemowemu wsparciu cyfryzacji w Wielkiej Brytanii i Niemczech. Dokumenty stanowią zwięzły przegląd różnorodnych dobrych praktyk stosowanych w analizowanych państwach przez instytucje rządowe i są inspiracją do tworzenia efektywnych narzędzi, które wspomogą polską cyfryzację. Poniżej prezentujemy wybrane konkluzje przeprowadzonej analizy. Doświadczenie obu analizowanych państw wskazuje na konieczność postrzegania cyfryzacji jako wielopłaszczyznowego zjawiska, z którego niemożliwe jest wyabstrahowanie poszczególnych procesów, działów administracji czy sektorów gospodarki. Zarówno niemieckie strategie cyfryzacji, jak i brytyjskie stanowią przykłady dokumentów kompleksowo ujmujących zmiany zachodzące pod wpływem nowych technologii w ekonomii i społeczeństwie. Dla podejmowania skutecznych działań niezbędne jest uwzględnianie powiązań zachodzących między chociażby zmieniającym się pod wpływem automatyzacji charakterem wielu zawodów, systemem kształcenia, nowymi rozwiązaniami testowanymi przez przedsiębiorców i koniecznością wspierania eksperymentalnych inicjatyw i kompetencji pracowników do ich pełnego wykorzystywania i wdrażania. Ponadto zauważalny jest trend dążenia administracji do zagwarantowania jak najdalej idących możliwości wymiany doświadczeń i wiedzy: zarówno w formule ciał doradczych skupiających przedstawicieli różnorodnych grup podmiotów (biznesu, nauki, administracji, organizacji pozarządowych), jak i wspierania tworzenia miejsc gwarantujących przestrzeń dla innowacji, w których kooperacja mogłaby odbywać się na lokalnym poziomie. Innowacyjne inicjatywy, jednostki czy przedsiębiorstwa mogą również w obu państwach liczyć na programy rządowego wsparcia finansowego w postaci kredytów, grantów czy stypendiów. Finansowe wspieranie badań, nauki i innowacyjności przez rządy idzie w parze z tworzeniem warunków sprzyjających oddolnej kreatywności. Bez realizacji działań, takich jak udostępnianie danych publicznych czy dostosowywanie nauczania do nowych realiów, środki przeznaczane na systemowe wsparcie cyfryzacji nie przynosiłyby tak dobrych rezultatów. Stąd też podkreślić należy konieczność całościowego postrzegania zachodzącej na świecie cyfrowej rewolucji.
WIĘCEJ
Na podstawie przeglądu literatury przedmiotu oraz zebranych danych zbudowano oryginalny, wskaźnik BMMI ‑Business Model Maturity Indicator, który wykorzystano jako zmienną objaśnianą w badaniu determinant dojrzałości modelu biznesowego. Do określenia zróżnicowania dojrzałości modeli biznesowych między grupami przedsiębiorstw: start-up i scale-up oraz między grupami R&D i Non R&D wykorzystano test ANOVA. Dla zbadania wpływu procesu komercjalizacji, dostępności źródeł finansowania oraz struktury kapitału intelektualnego (organizacyjnego, relacyjnego (partnerskiego), ludzkiego) na kształtowanie dojrzałości modelu biznesowego zastosowano estymację MNK, co pozwoliło zweryfikować postawione w badaniu hipotezy badawcze.
WIĘCEJ
Celem artykułu jest próba wyjaśnienia przyczyn rosnących oszczędności przedsiębiorstw w dobie finansjalizacji. Międzynarodowy Fundusz Walutowy wskazuje na istotny przyrost aktywów finansowych gromadzonych przez przedsiębiorstwa w najbardziej wpływowych państwach świata. W Polsce od 2007 r. oszczędności przedsiębiorstw stale rosły z 9,1% PKB w 2007 r. do 17,1% PKB w 2012 r., natomiast w 2013 r. wg GUS nieznacznie spadły relatywnie w stosunku do produktu krajowego, do poziomu 15,8% PKB (GUS 2013, 2015).
WIĘCEJ
Niniejsze opracowanie jest kontynuacją raportu pt. „Makroekonomiczne aspekty znaczenia sektora farmaceutycznego dla polskiej gospodarki”, sporządzonego przez zespół DELab UW w maju 2015 roku. Przedstawione tam szacunki prowadzą do wniosku, że sektor farmaceutyczny jest istotnym elementem systemu gospodarczego, a co ważniejsze, jest to sektor o dużym potencjale rozwoju i wpływie na inne sektory, zatrudnienie i budżet państwa. Opracowanie ma na celu ocenę długookresowych skutków regulacji cen leków refundowanych na stan tego sektora.
WIĘCEJ
The purpose of this article is to present a practical application of an original methodology for analyzing higher education costs and the sources of their financing in an attempt to investigate underfunding of these costs according to form of ownership (public and private) and type and educational profiles, the size of the university (by the number of students), focusing on the education of part-time and full-time studies.In particular, it concerns applying in practice an author’s methodology for assessment of adequacy of the cost-intensity of studies, used by Ministry of Science and Higher Education (MSHE),as well as a Least Squares estimation of determinants of financing the higher education costs level by grants from the state budget and fees charged for educational services with characteristics of education processes taken into account.The analysis is basedon data concerning the cost of education,collected at public statistics level, based on forms like the F‑01 / S on revenues, costs and financial results of universities, the S‑10 about higher education as at November 30thand the S‑12onscientific scholarships, postgraduate and doctoral studies and employment in universities.
WIĘCEJ
Raport prezentuje wyniki badania pilotażowego determinant rozwoju i dojrzałości modeli biznesowych polskich spółek start-up na próbie 51 przedsiębiorstw z uwzględnieniem roli eksportu w ich cyklu życia. W celu uchwycenia różnic w kształtowaniu dojrzałości modeli biznesowych ważne jest przyjęcie kryteriów określających specyfikę badanych firm. W badaniu pilotażowym przyjęto a priori rozróżnienie oparte na czasie prowadzenia działalności gospodarczej. Do grupy start-up zakwalifikowano najmłodsze przedsięwzięcia, czyli te, które na rynku działają maksymalnie trzy lata. Przedsiębiorstwa, które utrzymały się dłużej niż 3 lata na rynku, zostały zgrupowane w podpróbie scale-up. Przy tym definicja firm scale-up nie odnosi się do potencjału wzrostu przedsiębiorstw, a służy jedynie do rozróżnienia czasu istnienia firmy na rynku.
WIĘCEJ
Makroekonomiczna analiza polskiego sektora farmaceutycznego wskazuje na około 1% wkład w PKB, czyli ponad 15 mld zł (2013 r.). Wartość ta uwzględnia zarówno bezpośredni wpływ producentów, jak też wpływ ich dostawców oraz odbiorców finalnych. Przemysł farmaceutyczny zatrudnia bezpośrednio 22 tys. osób, ale pośrednio zależy od niego ponad 100 tys. miejsc pracy. Charakteryzuje się relatywnie większym, niż przeciętnym w gospodarce, kapitałem ludzkim oraz wyższą produktywnością. Stąd także płace w tym sektorze są względnie wyższe. Jest przy tym szczególnie ważny dla lokalnych rynków pracy, gdyż wiele zakładów produkcyjnych znajduje się w mniejszych ośrodkach o wysokiej stopie bezrobocia. Branża farmaceutyczna ma rosnący udział w eksporcie wynoszący 1,7% (2014 r.). Import produktów farmaceutycznych nadal przewyższa eksport, jednak od 2012 r. różnica ta systematycznie maleje. Po uwzględnieniu efektów pośrednich i dochodowych sektor ten generuje wpływy do budżetu państwa w wysokości 2,4 mld zł (2013 r.). Sektor farmaceutyczny ma również istotny wkład w innowacyjność polskiej gospodarki. Ponad 7% wydatków na badania i rozwój pochodzi właśnie z tej branży. Rozwój krajowego przemysłu farmaceutycznego, konieczny do sprostania konkurencji międzynarodowej, uzależniony jest od wykorzystania nowych technologii, w tym biotechnologii. Wymaga to zwiększenia środków na inwestycje i budowę sfery badawczo-rozwojowej. Badanie przeprowadzili eksperci DELab UW we współpracy z Polskim Związkiem Pracodawców Przemysłu Farmaceutycznego.
WIĘCEJ
Zgodnie z zapowiedziami Komisji Europejskiej, w najbliższych latach europejskie przedsiębiorstwa zaczną funkcjonować w kontekście Jednolitego Rynku Cyfrowego (Digital Single Market, DSM). Konsekwencją wprowadzenia DSM będzie m.in. zniesienie krajowych ograniczeń dotyczących transakcji dokonywanych za pośrednictwem internetu, a co za tym idzie – łatwiejszy dostęp do nowych rynków i klientów. Innymi słowy, przedsiębiorcy z krajów Unii zostaną wystawieni na światową arenę i zmierzą się z globalną konkurencją. Sukces polskich przedsiębiorców – nawet tych, którzy od dawna z powodzeniem funkcjonują na lokalnym rynku – będzie zależał od wielu czynników, jednym z kluczowych jest poziom ucyfrowienia. Czy polskie firmy – zwłaszcza małe i średnie przedsiębiorstwa (MŚP) – będą w stanie wykorzystać szanse rozwojowe związane z wprowadzeniem DSM.
WIĘCEJ
This volume of the proceedings of the Digital Humanities Digital Ecosystems Conference, which was held in Warsaw in 2015, is a contribution to this kind of study.
WIĘCEJ
The paper aims to identify the determinants of the exports in high-technology sectors (HT) of Visegrad countries (the Visegrad four, V‑4: Poland, the Czech Republic, Slovakia, Hungary) and the core members states of the European Union (EU). Based on the augmented gravity model, we estimate the regressions on panel data of the bilateral export flows of the EU15 and V‑4 with the rest of the world in 1999–2011, by employing Poisson pseudo-maximum-likelihood (PPML) estimator. The comparison of the estimations of the overall export flows with the estimates explicitly done for high-tech sectors allow us to outline the main characteristics of the existing gap in high-tech export performances of the EU 15 and V‑4. Namely, estimation results find that while for the EU15 the export flows increase with similarity in physical and human capital accumulation of the trade partners, for V‑4 human capital accumulation appears less significant and instead of similarity, the difference in physical capital stock increases export flows.
WIĘCEJ

WSPÓŁPRACOWALI Z NAMI