

Główne cele badania to aktualizacja raportu z 2019 roku (Airbnb w Warszawie: charakterystyka rynku i wyzwania dla Miasta) oraz wsparcie w przygotowaniu strategii m.st. Warszawy wobecnajmu krótkoterminowego. W ramach projektu wykonana została analiza danych dotyczących specyfiki rynku najmu krótkoterminowego w Warszawie, np. liczby dostępnych mieszkań, tego czy są to całe mieszkania czy pojedyncze pokoje, liczby mieszkań oferowanych przez gospodarzy, lokalizacji mieszkań wynajmowanych krótkoterminowo.
WIĘCEJ
- Kierownik:
- dr Kristof Gyodi
- Uczestnicy:
- dr Joanna Mazur
- dr Wojciech Hardy
- Monika Kot
- Inwestorzy:
- m. st. Warszawa

Projekt badawczy analizujący zmiany na rynku cyfrowej rozrywki w kontekście rosnącej rywalizacji o uwagę użytkowników. W dobie licznych platform streamingowych, takich jak Netflix, Disney+ czy Amazon Prime Video, oraz zacierających się granic między sektorami rozrywki cyfrowej, problem niedoboru uwagi staje się coraz bardziej palący. Projekt bada, czy osiągnęliśmy granice dostępnej uwagi konsumentów oraz jak silna jest rywalizacja międzysektorowa o ten zasób. Analizie poddawane są również strategie firm ukierunkowane na pozyskiwanie i monetyzowanie uwagi użytkowników oraz wpływ pandemii COVID-19 na te procesy. W ramach badań wykorzystywane są nowoczesne metody ekonometryczne, dane internetowe, eksperymenty oraz ankiety. Projekt ma na celu pogłębienie wiedzy o ekonomii uwagi i jej konsekwencjach dla rynku i społeczeństwa, a jego wyniki zostaną zaprezentowane na międzynarodowych konferencjach i opublikowane w prestiżowych czasopismach naukowych.
WIĘCEJ
- Kierownik:
- dr Wojciech Hardy
- Uczestnicy:
- Bartosz Jusypenko
- Marcin Lewandowski
- Satia Rożynek
- Michał Paliński
- Inwestorzy:
- NCN (OPUS)

Projekt badawczy poświęcony wpływowi ekspozycji na technologie automatyzacji na inwestycje w kapitał ludzki w krajach Unii Europejskiej. Rozwój technologii, w tym sztucznej inteligencji, redefiniuje rynki pracy, zmuszając pracowników, firmy i instytucje do adaptacji. Projekt analizuje, jak narażenie na automatyzację – zarówno w przypadku rutynowych zadań, jak i wysoko zaawansowanych zawodów – wpływa na decyzje dotyczące kształcenia i rozwoju kompetencji. Badania koncentrują się na identyfikacji motywacji oraz barier, które stoją za inwestowaniem w kapitał ludzki w kontekście wdrażania nowych technologii. Projekt uwzględnia różnice między pracownikami i sektorami, dostarczając wiedzy przydatnej do projektowania szkoleń minimalizujących negatywne skutki automatyzacji. Wyniki mogą wesprzeć decydentów i organizacje w tworzeniu strategii zwiększających konkurencyjność i odporność rynku pracy na wyzwania cyfrowej transformacji.
WIĘCEJ
- Kierownik:
- Satia Rożynek
- Inwestorzy:
- NCN (PRELUDIUM)

Projekt badawczy koncentruje się na analizie stosowania prawa regulującego technologie cyfrowe w Unii Europejskiej, w tym prawa konkurencji, ochrony danych osobowych oraz nowych ram dla zarządzania danymi. W dobie przyjmowania aktów takich jak Akt o usługach cyfrowych czy Akt o sztucznej inteligencji, projekt bada relacje między nowymi regulacjami a istniejącymi rozwiązaniami prawnymi. Kluczowym celem jest identyfikacja i porównanie różnych modeli stosowania prawa, uwzględniając zarówno przepisy, jak i praktykę ich realizacji. Analiza obejmie także wpływ mechanizmów stosowania prawa na realizację celów regulacyjnych oraz rolę wiedzy eksperckiej w procesach decyzyjnych. Wyniki projektu mają dostarczyć wniosków, które usprawnią regulację technologii cyfrowych, uwzględniając współpracę instytucji na poziomie unijnym i krajowym.
WIĘCEJ
- Kierownik:
- dr Joanna Mazur
- Uczestnicy:
- Zuzanna Choińska
- Antoni Napieralski
- Adrian Żądło
- Inwestorzy:
- NCN (OPUS)
W DELab UW transformacją cyfrową zajmujemy się na co dzień. Jednym z jej najnowszych przejawów jest generatywna sztuczna inteligencja (generative AI, genAI) - technologia, której przyglądamy się z różnych perspektyw. Za nami pierwsze raporty dotyczące generatywnej AI i edukacji, a także dogłębna analiza kompetencji potrzebnych w dobie AI w małych i średnich przedsiębiorstwach. Badamy, jak pracownicy postrzegają zmiany technologiczne, oraz poszukujemy kreatywnych zastosowań generatywnej AI w procesach. Przeprowadziliśmy również kursy z zakresu generatywnej AI dla naukowców oraz administracji Uniwersytetu Warszawskiego. Na seminariach DELabu chętnie dzielimy się pomysłami na nowe zastosowania modeli AI w naszej pracy.
WIĘCEJ
W naszym badaniu szukaliśmy odpowiedzi na pytanie o przyczyny tej niechęci do podejmowania szkoleń korzystając z danych dotyczących pracowników w sześciu krajach Unii Europejskiej. Kluczowy wniosek z naszej analizy brzmi następująco: szkolenia częściej podejmują osoby, które podejmowały szkolenia w niedawnej przeszłości. Innymi słowy, szkolenia podejmują osoby wykazujące nastawienie na uczenie się, a osoby nieaktywne pozostają nieaktywne. Aby zwiększyć udział w szkoleniach, organizacje powinny tworzyć takie środowisko pracy, które wspiera podnoszenie kwalifikacji, jednocześnie eliminując bariery indywidualne i strukturalne.
WIĘCEJ
- Współpracownicy:
- Satia Rożynek
- dr Maciej Wilamowski
- Weronika Łebkowska
- Autorzy:
- dr hab. Katarzyna Śledziewska, prof. UW
- dr hab. Renata Włoch, prof. UW
Dlaczego w budowaniu Przemysłu 4.0 środki trwałe to nie wszystko? O tym w 9. edycji raportu Banku PEKAO S.A. o sytuacji mikro, małych i średnich firm na podstawie badania przeprowadzonego wśród blisko 7,5 tys. polskich przedsiębiorstw – w tym około sześć tysięcy mikro, około 900 małych oraz około 500 średnich firm. Tematem specjalnym tegorocznej edycji raportu są inwestycje. Wyniki dotyczące kluczowych obszarów, w których przedsiębiorstwa powinny dokonywać inwestycji zarówno w środki trwałe, jak i aktywa niematerialne, aby móc efektywnie przeprowadzić transformację cyfrową firmy oraz oceny stopnia zaawansowania transformacji cyfrowej w MŚP zostały opracowane przez DELab UW.
WIĘCEJ
Z zespołem Digital Economy Lab wierzymy, że jeśli Uniwersytet Warszawski ma utrzymać swoją pozycję, te technologie nie mogą zostać zignorowane i przemilczane. Przeciwnie, ich dynamiczny rozwój oznacza, że musimy mówić o nich już teraz i dostosowywać swoje nauczanie do nowych realiów. Technologia jest wystarczająco tania i intuicyjna by młodzież opanowała ją szybciej i o wiele lepiej niż obecne kadry – tak samo jak szybciej podąża za nowymi aplikacjami i trendami w mediach społecznościowych. Rzeczywiście, osoby studiujące na uczelni już z tych narzędzi korzystają, a nie upłynął semestr odkąd zaczęły się rozpowszechniać. Choć technologia jest nowa, możemy już coś o niej powiedzieć. Wiadomo co już potrafi i jakie są obecne trendy w jej rozwoju. Specjaliści/tki nauczania zaczęli wdrażać je w swoich programach i dzielić się spostrzeżeniami co do jej wpływu na dydaktykę. Pojawiają się także pierwsze zastosowania w działalności badawczej. Z której strony by nie spojrzeć, programy nauczania, metody sprawdzania wiedzy i efektów kształcenia muszą zostać * Przydatny zbiór najważniejszych informacji przygotował m. in. ETH Zürich. Np. pismo Nature zawarło w wytycznych klauzule dla nadsyłających artykuły o tym jak udokumentować wykorzystanie zaktualizowane lub szybko przestaną nadążać za potrzebami rynku i studiujących. Będzie to wymagało pracy, często także nad kursami które przez lata odbywały się według stałej i dopracowanej formuły.
WIĘCEJ
- Autorzy:
- dr Wojciech Hardy
Pandemia sprawiła, że trudności, których doświadczają kobiety na rynku pracy, stały się niezwykle wyraźne. Siła potrzebna do podołania obowiązkom zawodowym w sytuacji ogromnego obciążenia obowiązkami wychowawczymi i domowymi stoi za wyborem pojęcia „tytanek pracy” jako tytułu niniejszego raportu. Nasza analiza wykazuje bowiem, że do poradzenia sobie ze stworzonymi przez pandemię wyzwaniami niezbędny był tytaniczny wysiłek. Raport koncentruje się na próbie diagnozy sytuacji kobiet w obliczu cyfrowej transformacji rynku pracy. Automatyzacja tworzy zagrożenia dla wielu zawodów oraz wskazywana jest jako przyczyna polaryzacji rynku pracy: o ile osoby posiadające kompetencje cyfrowe odnajdą się na rynku pracy przyszłości, to osoby ich pozbawione mogą wpaść w pułapkę prekarnej pracy lub mieć problem ze znalezieniem zatrudnienia. Pytania, które stawiamy w raporcie dotyczą tego na ile Polki zdają sobie sprawę z zachodzących zmian? Na ile są one gotowe zdobywać nowe, cyfrowe kompetencje? Czy pandemia i związana z nią intensyfikacja rozwoju branży cyfrowej wpłynęła na postawy kobiet wobec zdobywania kompetencji przyszłości?
WIĘCEJ
- Autorzy:
- dr Joanna Mazur
- dr Justyna Pokojska
- dr hab. Katarzyna Śledziewska, prof. UW
- dr hab. Renata Włoch, prof. UW
Raport na podstawie publikacji DELab UW pt. „Innowacyjność polskich przedsiębiorstw. Działalność badawczo-rozwojowa i współpraca nauki z biznesem”. Polskim uniwersytetom często zarzuca się, że nie wykorzystują swojego potencjału intelektualnego do wspierania polskiej innowacyjności. Powszechnie uważa się, że naukowcy skupiają się na badaniach podstawowych i nie komercjalizują wyników badań badawczo-rozwojowych. Co się jednak dzieje, gdy naukowcy biorą się za biznes? Czy naukowiec w radzie lub zarządzie spółki sprawia, że staje się ona bardziej innowacyjna? Czy specjalistyczna wiedza naukowca służy rozwojowi produktów lub usług oferowanych przez firmy? Spróbujemy odpowiedzieć na to pytanie odwołując się do badań nad przedsiębiorczością polskich naukowców. Objęło ono wszystkich naukowców figurujących w bazie POL-on oraz 30 tys. spółek, z których wyodrębniono te, w których radzie lub zarządzie zasiada naukowiec.
WIĘCEJ
- Autorzy:
- Zespół DELab
ARCHIWUM:
WSPÓŁPRACOWALI Z NAMI

