Celem raportu jest diagnoza stanu zaawansowania Przemysłu 4.0 w Polsce na podstawie ilościowej i jakościowej oceny stanu wdrożeń technologii cyfrowych z zakresu Przemysłu 4.0 w polskich firmach. Raport skierowany jest do przedstawicieli sektora bankowego zajmujących się tworzeniem schematów finansowania innowacji w polskiej gospodarce, zwłaszcza w sektorze produkcyjnym; przedstawicieli instytucji publicznych, w tym ministerstw, zajmujących się stymulowaniem rozwoju polskiego przemysłu; oraz przedstawicieli polskich firm przemysłowych.
WIĘCEJ
Z zespołem Digital Economy Lab wierzymy, że jeśli Uniwersytet Warszawski ma utrzymać swoją pozycję, te technologie nie mogą zostać zignorowane i przemilczane. Przeciwnie, ich dynamiczny rozwój oznacza, że musimy mówić o nich już teraz i dostosowywać swoje nauczanie do nowych realiów. Technologia jest wystarczająco tania i intuicyjna by młodzież opanowała ją szybciej i o wiele lepiej niż obecne kadry – tak samo jak szybciej podąża za nowymi aplikacjami i trendami w mediach społecznościowych. Rzeczywiście, osoby studiujące na uczelni już z tych narzędzi korzystają, a nie upłynął semestr odkąd zaczęły się rozpowszechniać. Choć technologia jest nowa, możemy już coś o niej powiedzieć. Wiadomo co już potrafi i jakie są obecne trendy w jej rozwoju. Specjaliści/tki nauczania zaczęli wdrażać je w swoich programach i dzielić się spostrzeżeniami co do jej wpływu na dydaktykę. Pojawiają się także pierwsze zastosowania w działalności badawczej. Z której strony by nie spojrzeć, programy nauczania, metody sprawdzania wiedzy i efektów kształcenia muszą zostać * Przydatny zbiór najważniejszych informacji przygotował m. in. ETH Zürich. Np. pismo Nature zawarło w wytycznych klauzule dla nadsyłających artykuły o tym jak udokumentować wykorzystanie zaktualizowane lub szybko przestaną nadążać za potrzebami rynku i studiujących. Będzie to wymagało pracy, często także nad kursami które przez lata odbywały się według stałej i dopracowanej formuły.
WIĘCEJ
Głównym celem raportu jest przedstawienie narzędzia internetowego, które ułatwia badanie kluczowych wyzwań technologicznych i związanych z nimi kwestii politycznych. Opierając się na metodologii text-mining, autorzy zbadali i zidentyfikowali tematy poruszane w artykułach udostępnianych w sieciach społecznościowych – Twitter, Reddit oraz Hacker News. Autorzy skoncentrowali się na sześciu obszarach tematycznych: Środowisko i zrównoważony rozwój; Decentralizacja i alternatywne modele regulacji rynków cyfrowych; Transformacja cyfrowa przestrzeni publicznej; Prywatność, tożsamość i zarządzanie danymi; Godny zaufania przepływ informacji, cyberbezpieczeństwo i demokracja; Dostęp do inkluzywnych i etycznych technologii cyfrowych, Interaktywne mapy prezentują powiązane grupy artykułów dla każdego obszaru tematycznego, umożliwiając odkrywanie głównych wyzwań technologicznych i politycznych, opinii i rekomendacji rozwiązań. Dzięki analizie eksperckiej, autorzy oznaczyli i nazwali klastry na mapie, wspierając dalsze analizy dokonywane przez użytkowników. Aby zaprezentować potencjał tego narzędzia, autorzy przygotowali pogłębioną analizę dla obszaru tematycznego: “Dostęp do inkluzywnych i etycznych technologii cyfrowych”. Raport zawiera spostrzeżenia na temat wyzwań i rozwiązań związanych z: Otwartym Internetem (dostępem do Internetu, kontrolą nad infrastrukturą, cenzurą i moderowaniem treści) Inkluzywnymi technologiami (równością płci i rasy, edukacji włączającej, technologiami stosowanymi w systemie sprawiedliwości) Etycznymi technologiami (stronniczością algorytmów, wojskowymi i inwigilacyjnymi zastosowaniami AI, gig economy). Więcej na temat badania i raportu: https://ngitopics.delabapps.eu/index
WIĘCEJ
Pandemia sprawiła, że trudności, których doświadczają kobiety na rynku pracy, stały się niezwykle wyraźne. Siła potrzebna do podołania obowiązkom zawodowym w sytuacji ogromnego obciążenia obowiązkami wychowawczymi i domowymi stoi za wyborem pojęcia „tytanek pracy” jako tytułu niniejszego raportu. Nasza analiza wykazuje bowiem, że do poradzenia sobie ze stworzonymi przez pandemię wyzwaniami niezbędny był tytaniczny wysiłek. Raport koncentruje się na próbie diagnozy sytuacji kobiet w obliczu cyfrowej transformacji rynku pracy. Automatyzacja tworzy zagrożenia dla wielu zawodów oraz wskazywana jest jako przyczyna polaryzacji rynku pracy: o ile osoby posiadające kompetencje cyfrowe odnajdą się na rynku pracy przyszłości, to osoby ich pozbawione mogą wpaść w pułapkę prekarnej pracy lub mieć problem ze znalezieniem zatrudnienia. Pytania, które stawiamy w raporcie dotyczą tego na ile Polki zdają sobie sprawę z zachodzących zmian? Na ile są one gotowe zdobywać nowe, cyfrowe kompetencje? Czy pandemia i związana z nią intensyfikacja rozwoju branży cyfrowej wpłynęła na postawy kobiet wobec zdobywania kompetencji przyszłości?
WIĘCEJ
Jak długo będzie trwała pandemia? W marcu 2020 roku czterech na dziesięciu Polaków spodziewało się, że kryzysowa sytuacja i związane z nią obostrzenia skończą się w ciągu trzech miesięcy. W styczniu 2021 roku już co trzeci Polak uważał, że sytuacja potrwa kolejne 2–3 lata, a 17% ankietowanych zgodziło się z ponurym stwierdzeniem, że pandemia nie skończy się nigdy. Obecnie za nami jest już jednak trzecia, najtrudniejsza, fala zachorowań. Rosnąca liczba zaszczepionych oraz luzowanie obostrzeń wprowadziło pierwszy powiew optymizmu i nadziei, że największy kryzys mamy już za sobą. COVID-19 nadal jednak silnie kształtuje naszą codzienność. Pandemia organizuje nasze życie, wpływa na naszą sytuację zawodową, to, jak i z kim spędzamy czas oraz jak się czujemy. Stawką w grze jest nasze zdrowie fizyczne i psychiczne, relacje z naszymi bliskimi, znajomymi i współpracownikami oraz sytuacja finansowa. Jednocześnie wyzwania, którym muszą sprostać poszczególne grupy wiekowe, są diametralnie różne: nie sposób porównać sytuację pracującej zdalnie matki z tą, której doświadcza studiujący nastolatek. Dlatego w tym raporcie przyglądamy się wybranej grupie wiekowej: osobom w wieku 25–50 lat, czyli pokoleniu równoległych światów, funkcjonującym jednocześnie w świecie rzeczywistym i wirtualnym. Jest to pokolenie, dla którego „cyfrowe” nie zawsze oznacza „wygodniejsze” czy „lepsze”. Po ponad intensywnym roku, spędzonym przed ekranami, wielu z nas odczuwa zmęczenie. Jednocześnie jesteśmy otwarci na cyfrowość, kiedy ułatwia ona spełnianie naszych potrzeb, np. monitorowanie stanu zdrowia czy aktywności fizycznej.
WIĘCEJ
Głównym celem tego raportu jest przedstawienie problematyki nauczania zdalnego na uczelniach w czasie globalnej pandemii. Chociaż stan, w którym nauczanie zdalne stało się dominującą lub jedyną formą kształcenia, trwa już od kilku miesięcy, nadal jest niewiele dostępnych danych i wyników badań, które dawałyby pogłębiony wgląd w skutki takiego nauczania. Przeprowadzenie rzetelnych analiz jest czasochłonne, a dynamiczny charakter zachodzących zmian powinien skłaniać do niewyciągania pochopnych konkluzji. Dlatego przedstawione poniżej zagadnienia opierają się na ostrożnym podejściu do dostępnych informacji i wstępnych wyników badań. Raport składa się z trzech części. Pierwsza poświęcona jest zarysowi tematycznemu zdalnego nauczania w dobie pandemii. Wyzwania dla e‑learningu powiązane zostały z przykładami czynników wpływających na jego efektywność. Część druga dotyczy sytuacji studentów, ich doświadczeń związanych z pandemią i nauczaniem zdalnym oraz preferencji, które mają wobec niego. W części trzeciej przedstawione zostały zagadnienia związane z perspektywą prowadzących. Raport zamyka podsumowanie, w którym zebrane zostały uwagi dotyczące szerszego spojrzenia na cyfrową transformację uczelni i wyzwania, z którymi się ona wiąże. U podstaw dokonanego przeglądu zagadnień związanych z tym tematem stało przekonanie, że nauczanie zdalne, w obecnej sytuacji, to nie tylko zestaw rozwiązań technologicznych, lecz także organizacyjnych i procesowych, uwzględniających wyjątkowy charakter rzeczywistości pandemicznej.
WIĘCEJ
Ostatnimi czasy wiele uwagi poświęca się dyskusjom na temat różnic i podobieństw, pomiędzy kobietami i mężczyznami. Uwaga kierowana jest nie tylko na sferę prywatną (domową), ale też zawodową. Warto zatem przyjrzeć się bliżej tej rzeczywistości zawodowej, w której przychodzi nam wszystkim funkcjonować. Niniejszy raport z badań przeprowadzonych na ten temat przez ośrodek badawczy DELab UW dla Sieci Przedsiębiorczych Kobiet to próba zdiagnozowania roli i znaczenia przedsiębiorczych kobiet w świecie, w którym do tej pory obecni byli praktycznie wyłącznie mężczyźni. Mamy nadzieję, że wnioski płynące z tej analizy, staną się przyczynkiem do dalszej dyskusji o przedsiębiorczych kobietach i zmieniającym się wokół nich świecie.
WIĘCEJ
Celem raportu jest scharakteryzowanie nowych wyzwań i możliwości tworzonych przez transformację cyfrową w zakresie edukacji wyższej, funkcjonowania uniwersytetów jako ośrodków badawczo-dydaktycznych i organizacji, a także nauki i współpracy między nauką i biznesem. Zaczynamy od zarysowania szerszego kontekstu relacji między transformacją cyfrową a nauką i szkolnictwem wyższym, pokazujemy zmiany zachodzące na rynku pracy i dotyczące rosnącej roli kompetencji cyfrowych, poznawczych i społecznych. Charakteryzujemy ekosystem cyfrowej nauki, opisujemy, jak transformacja cyfrowa zmienia proces studiowania i zmienia uczelnię jako instytucję – zarówno w relacjach wewnętrznych, jak i międzyuczelnianych oraz z zewnętrznymi aktorami z sektora prywatnego i publicznego. Publikację zamyka zestawienie rekomendacji odnoszących się do poszczególnych obszarów cyfrowej transformacji nauki i szkolnictwa wyższego.
WIĘCEJ
Postępująca transformacja cyfrowa zredefiniowała zasady gry na wielu polach – począwszy od paradygmatu funkcjonowania rynków, produkcji, konsumpcji, pracy i państwa, aż po gospodarkę globalną i wynikający z niej ład międzynarodowy. Początkowo powszechna robotyzacja i automatyzacja dotyczyły przede wszystkim sektora przemysłu i usług, a zastępowane przez maszyny stanowiska pracy związane były z wykonywaniem prostych, powtarzalnych czynności fizycznych. Dziś widzimy już znacznie bardziej złożone mechanizmy automatyzacji, m.in. wdrażanie robotów, które są w stanie wykonywać coraz precyzyjniej czynności, wymagające dotychczas udziału człowieka. To z kolei oznacza rewolucję sposobu i organizacji pracy także w mniej oczywistych obszarach gospodarki, jak np. sektorze wyspecjalizowanych usług i sektorze publicznym. Efekty toczących się procesów będą więc widoczne nie tylko wśród zawodów najniższego szczebla, czyli tzw. niebieskich kołnierzyków (blue colllars), ale również w obszarze pracy tzw. białych kołnierzyków (white collars), czyli usług prawnych, operacji na danych, świadczenia usług publicznych, zawodów medycznych i obsługi klienta. Jak pokazują badania, praca białych kołnierzyków będzie w coraz większym stopniu zastępowana przez systemy sztucznej inteligencji i samouczące się algorytmy
WIĘCEJ
Dlaczego w budowaniu Przemysłu 4.0 środki trwałe to nie wszystko? O tym w 9. edycji raportu Banku PEKAO S.A. o sytuacji mikro, małych i średnich firm na podstawie badania przeprowadzonego wśród blisko 7,5 tys. polskich przedsiębiorstw – w tym około sześć tysięcy mikro, około 900 małych oraz około 500 średnich firm. Tematem specjalnym tegorocznej edycji raportu są inwestycje. Wyniki dotyczące kluczowych obszarów, w których przedsiębiorstwa powinny dokonywać inwestycji zarówno w środki trwałe, jak i aktywa niematerialne, aby móc efektywnie przeprowadzić transformację cyfrową firmy oraz oceny stopnia zaawansowania transformacji cyfrowej w MŚP zostały opracowane przez DELab UW.
WIĘCEJ