Badanie wiedzy, kompetencji i przygotowania pracowników w procesie transformacji cyfrowej sektora finansowego

BADANIE PRZEPROWADZONE NA ZLECENIE
SEKTOROWEJ RADY DS. KOMPETENCJI FINANSE

ZOBACZ WYNIKI KOLEJNEJ EDYCJI BADANIA KADRY ZARZĄDZAJĄCEJ I PRACOWNIKÓW SEKTORA FINANSOWEGO

Badanie stanowi kontynuację wcześniejszych analiz prowadzonych przez DELab UW, z uwzględnieniem zmian spowodowanych przez pandemię.

Transformacja cyfrowa w sektorze finansowym będzie wiązała się z autonomizacją procesów i reorganizacją pracy. W efekcie tych zmian będziemy obserwować rosnącą liczbę zwolnień, przy równoczesnym wzmożonym poszukiwaniu pracowników o profilu kompetencji umożliwiającym pracę z nowymi technologiami.

Celem drugiej edycji prowadzonego przez nas badania jest analiza zmian wpływających na rynek pracy w sektorze finansowym, a także odtworzenie z perspektywy pracownika i pracodawcy rozmaitych zagadnień, takich jak:
– reorganizacja form wykonywania pracy i jej konsekwencje dla przyszłości pracy,
– zmiana profilu pożądanych kompetencji, postaw i wiedzy odnośnie ich podnoszenia, ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb poszczególnych grup pracowników,
– postawa wobec szkoleń i zagadnienia rozwijania kompetencji.

Efektem badań będzie opracowanie rekomendacji, z jednej strony pomagających kształtować podejście menedżerów i działów HR w odniesieniu do nadchodzących zmian, z drugiej umożliwiających tworzenie regulacji w zakresie interwencji na rynku pracy.

WYKORZYSTANIE TECHNOLOGII W PRACY I NIEZBĘDNE KOMPETENCJE

CZYNNIKI ROZWOJOWE, UCZENIE SIĘ

NOWY CSR: ODPOWIEDZIALNOŚĆ ZA PRACOWNIKÓW

WYKORZYSTANIE TECHNOLOGII W PRACY I NIEZBĘDNE KOMPETENCJE

Jakie kompetencje potrzebne są do zarządzania zespołami współpracującymi online? Do czego sprowadza się rola pracodawcy w przysposobieniu zespołu do zachodzących zmian?

Badanie pozwoli zdiagnozować kompetencje pracowników sektora finansowego, niezbędne do sprawnego poruszania się w środowisku przesyconym technologiami. Pozwoli także prześledzić rozwój postaw wobec pracy zdalnej i wyłonić zmiany w relacji między pracodawcami i pracownikami.

Jakie postawy i potrzeby pracowników w odniesieniu do szkoleń funkcjonują w branży finansowej? Na ile pracownicy czują potrzebę rozwoju swoich kompetencji?

Jakość procesów szkoleniowych może istotnie wpływać na postawy i motywacje pracowników, a także na poczucie bezpieczeństwa i wzmacnianie nawyku lifelong learning.

CZYNNIKI ROZWOJOWE, UCZENIE SIĘ

NOWY CSR: ODPOWIEDZIALNOŚĆ ZA PRACOWNIKÓW

Jakie działania, nakierowane na przekwalifikowywanie pracowników i budowanie otwartego ekosystemu szkoleniowego, powinny zostać podjęte? Co jest potrzebne do zmiany postaw pracodawców i pracowników do procesu kształcenia ustawicznego?

W opracowanych rekomendacjach zmierzymy się z wyzwaniem CSR, jakim jest pomoc pracownikom w nakierowaniu ich postaw na proces przeszkalania się i uczenia oraz na gotowość projektowania własnej ścieżki edukacyjnej, uwzględniającej przewagi kompetencyjne.

Czy branżę finansową czeka widmo zwolnień, związanych z cyfryzacją i tym, że coraz więcej czynności bankowych klienci wykonują sami? W odcinku podcastu „Efekt Sieci” prof. Katarzyna Śledziewska opowiedziała o celach badania, elementach, które wyróżniają sektor bankowości na tle innych branż, a także przemianach, które dzieją się na naszych oczach. W trakcie audycji poruszyła kwestię wyłaniających się z badania procesów i zmian, które mogą być znaczące dla sektora finansowego. Czy teza o „elitarności bankowców” – zaawansowanych analitycznie i posiadających rozbudowane kompetencje cyfrowe pracownikach branży finansowej jest prawdziwa? Zapraszamy do wysłuchania podcastu.
PROF. KATARZYNA ŚLEDZIEWSKA W „EFEKCIE SIECI”
O WYNIKACH POPRZEDNIEJ EDYCJI BADANIA



Udział w projekcie

dr Justyna Pokojska