Taksówkarz – cyfrowy przedsiębiorca

JAK TAKSÓWKARZE RADZĄ SOBIE Z CYFROWĄ TRANSFORMACJĄ?

CZYM CHARAKTERYZUJE SIĘ RYNEK PRZEWOZU OSÓB?

CZEGO TAKSÓWKARZE OCZEKUJĄ OD PAŃSTWA?

Cyfrowa rewolucja obejmuje coraz więcej sektorów gospodarki i zmienia warunki pracy poszczególnych grup zawodowych. Jej wpływ widać wyraźnie na przykładzie rynku taksówkarskiego i platform łączących bezpośrednio taksówkarzy i pasażerów. Pierwsza aplikacja do zamawiania taksówek na świecie – mytaxi – jest częścią tej rewolucji. W raporcie przyglądamy się taksówkarzom, którzy korzystają z niej w swojej pracy.
Udostępnij

JAK TAKSÓWKARZE RADZĄ SOBIE Z CYFROWĄ TRANSFORMACJĄ?

Cyfrowi kierowcy korzystający z aplikacji mytaxi nie boją się nowych technologii i dostrzegają wyraźne korzyści z platformizacji rynku taksówkarskiego. Są otwarci na innowacje, a ich kompetencje cyfrowe pozwalają na bezproblemowe ko­rzystanie z aplikacji zamiast centrali telefonicznej. Są również przedsiębiorczy i zaradni – szybko dostosowują się do nowych realiów na rynku i doceniają elastyczność warunków w zakresie godzin pracy i rozliczania kursów.

Jak banki reagują na fintechy?

CZYM CHARAKTERYZUJE SIĘ RYNEK PRZEWOZU OSÓB?

Obecnie współistnieją na rynku platformy skupiające licencjonowanych taksówkarzy, takie jak mytaxi, i nielicencjonowanych kierowców, których działalność budzi wątpliwości z perspektywy prawnej. Badani taksówkarze podkreślają nieuczciwość konkurencji – kierowcy, którzy nie płacą za licencje, podwyższone ubezpieczenia obejmujące pasażera czy amortyzację samochodu oznaczonego jako taksówka w dowodzie rejestracyjnym, lub wykonują usługi przewozu osób bez pozwolenia na pracę są skłonni zaakceptować kursy za znacznie niższą cenę.

CZEGO TAKSÓWKARZE OCZEKUJĄ OD PAŃSTWA?

Badani taksówkarze nie negują zasady konkurencji na rynku, uważają jednak, że konkurencja musi być uczciwa, a prawo jasno określone i przestrzegane – obecny stan prawny jest w ich ocenie niekorzystny i niesprawiedliwy. Podkreślają również, że brak klarownych rozwiązań systemowych naraża na niebezpieczeństwo pasażerów, którzy nie mają gwarancji, że kierowca posiada umiejętności, sprawny samochód i odpowiednie ubezpieczenie.

[Konieczne jest] ustalenie takich wymagań, aby zapewnić bezpieczeństwo pasażerom taksówek oraz nadzór nad przewoźnikiem. Miasto powinno mieć kontrolę nad przewoźnikami i ze względu na zasady współżycia społecznego formy transportu bez licencji taxi powinny być sankcjonowane – Kierowca taksówki

Autorzy raportu