Rozwój generatywnej sztucznej inteligencji postawił sektor edukacji przed nieznanymi dotąd wyzwaniami, wpływając jednocześnie na sposoby, w jaki uczymy (się). Czy czeka nas era ciągłego uczenia się? Jak kompetencje, które zdobywamy na uniwersytetach skonfrontować z zapotrzebowaniem biznesu? W trzecim odcinku z serii „Gospodarka cyfrowa 360 stopni” wraz z dr Justyną Godlewską-Szyrkową i dr. Dawidem Szarańskim rozmawiamy o pracy 4.0 oraz kompetencjach przyszłości, w kontekście zmian zachodzących na rynku pracy oraz na uczelniach.

Więcej o omawianych zagadnieniach prof. Katarzyna Śledziewska i prof. Renata Włoch piszą w książce „Gospodarka cyfrowa. Jak nowe technologie zmieniają świat” w rozdziale poświęconym pracy 4.0.

Goście Zuzanny Choińskiej dyskutują o:

  • kompetencjach, które powinniśmy nauczać na uniwersytetach i tych, których uczymy już dziś,
  • gotowości systemu edukacyjnego na zmianę,
  • regulacjach generatywnej sztucznej inteligencji na Uniwersytecie Warszawskim oraz zagranicznych uniwersytetach,
  • ryzykach związanych z wykorzystywaniem danych przez genAI,
  • podejściu pracodawców do sztucznej inteligencji,
  • wpływie nowych narzędzi na nasze strategie edukacyjne,
  • unikatowych zasobach uniwersytetów i ich konfrontacji z zapotrzebowaniem zgłaszanym przez biznes,
  • strategiach radzenia sobie na dynamicznie zmieniającym się rynku pracy przez młodych pracowników.

Powstanie serii podcastów „Gospodarka cyfrowa 360 stopni” jest finansowane z programu „Inicjatywa Doskonałości – Uczelnia Badawcza”. Odcinek powstał przy współpracy z Radiem Kampus.

O ekspertach odcinka:

Dr Justyna Godlewska-Szyrkowa – adiunkt na Wydziale Nauk Politycznych i Studiów Międzynarodowych UW, badawczo zajmuje się zagadnieniami związanymi z edukacją i sytuacją absolwenta na rynku pracy, od 2020 roku Pełnomocniczka Rektora ds. Jakości Kształcenia.

Dr Dawid Szarański – doktor dyscypliny zarządzania i jakości na Uniwersytecie Ekonomicznym w Krakowie. Założyciel i dyrektor programu wspierającego transformację cyfrową Sektor 3.0. Interesuje się w szczególności trendami technologicznymi w zakresie transformacji cyfrowej, rynku pracy i kompetencjami przyszłości, w tym w odniesieniu do AI.

Zachęcamy także do wysłuchania rozdziałów „Gospodarki cyfrowej” poświęconych zagadnieniu pracy 4.0.