#3 Fetysz kompetencji cyfrowych
Rozwój generatywnej sztucznej inteligencji postawił sektor edukacji przed nieznanymi dotąd wyzwaniami, wpływając jednocześnie na sposoby, w jaki uczymy (się). Czy czeka nas era ciągłego uczenia się? Jak kompetencje, które zdobywamy na uniwersytetach skonfrontować z zapotrzebowaniem biznesu? W trzecim odcinku z serii „Gospodarka cyfrowa 360 stopni” wraz z dr Justyną Godlewską-Szyrkową i dr. Dawidem Szarańskim rozmawiamy o pracy 4.0 oraz kompetencjach przyszłości, w kontekście zmian zachodzących na rynku pracy oraz na uczelniach.
Więcej o omawianych zagadnieniach prof. Katarzyna Śledziewska i prof. Renata Włoch piszą w książce „Gospodarka cyfrowa. Jak nowe technologie zmieniają świat” w rozdziale poświęconym pracy 4.0.
Goście Zuzanny Choińskiej dyskutują o:
- kompetencjach, które powinniśmy nauczać na uniwersytetach i tych, których uczymy już dziś,
- gotowości systemu edukacyjnego na zmianę,
- regulacjach generatywnej sztucznej inteligencji na Uniwersytecie Warszawskim oraz zagranicznych uniwersytetach,
- ryzykach związanych z wykorzystywaniem danych przez genAI,
- podejściu pracodawców do sztucznej inteligencji,
- wpływie nowych narzędzi na nasze strategie edukacyjne,
- unikatowych zasobach uniwersytetów i ich konfrontacji z zapotrzebowaniem zgłaszanym przez biznes,
- strategiach radzenia sobie na dynamicznie zmieniającym się rynku pracy przez młodych pracowników.
Powstanie serii podcastów „Gospodarka cyfrowa 360 stopni” jest finansowane z programu „Inicjatywa Doskonałości – Uczelnia Badawcza”. Odcinek powstał przy współpracy z Radiem Kampus.
O ekspertach odcinka:
Dr Justyna Godlewska-Szyrkowa – adiunkt na Wydziale Nauk Politycznych i Studiów Międzynarodowych UW, badawczo zajmuje się zagadnieniami związanymi z edukacją i sytuacją absolwenta na rynku pracy, od 2020 roku Pełnomocniczka Rektora ds. Jakości Kształcenia.
Dr Dawid Szarański – doktor dyscypliny zarządzania i jakości na Uniwersytecie Ekonomicznym w Krakowie. Założyciel i dyrektor programu wspierającego transformację cyfrową Sektor 3.0. Interesuje się w szczególności trendami technologicznymi w zakresie transformacji cyfrowej, rynku pracy i kompetencjami przyszłości, w tym w odniesieniu do AI.
Zachęcamy także do wysłuchania rozdziałów „Gospodarki cyfrowej” poświęconych zagadnieniu pracy 4.0.