Generatywna sztuczna inteligencja zmieniła sposób, w jaki konsumujemy treści w przestrzeni cyfrowej. Czy nieuchronnie czeka nas era śledzenia i profilowania, skoro już dziś algorytmy są w stanie zrekonstruować profil użytkownika, by dostarczać mu określone treści, wpływające na jego poglądy? Skąd bierze się paradoks spadku uwagi, mimo rosnącej konsumpcji treści? W drugim odcinku z serii „Gospodarka cyfrowa 360 stopni” wraz z Filipem Konopczyńskim i dr Wojciechem Hardym przyglądamy się zagadnieniu cyfrowej konsumpcji, napędzanej przez rozwój genAI, a także skutkom tego procesu dla sektora kreatywnego.

Więcej o omawianych zagadnieniach prof. Katarzyna Śledziewska i prof. Renata Włoch piszą w książce „Gospodarka cyfrowa. Jak nowe technologie zmieniają świat” w rozdziale poświęconym konsumpcji 4.0.

Goście Zuzanny Choińskiej dyskutują o:

  • powodach, dla których profilowanie jest stosowane i jego konsekwencjach,
  • zmianie stylu konsumpcji treści i związanej z tym utracie prywatności,
  • źródłach rewolucji genAI
  • trendach i nowych obszarach związanych z rozwojem genAI,
  • obszarach walki platform, które powinny stać się przedmiotem regulacji,
  • możliwościach generatywnej sztucznej inteligencji i ich implikacjach dla sektora kreatywnego,
  • ekonomii uwagi w kontekście nowych technologii oraz obszarach na kreatywność człowieka.

O ekspertach odcinka:

Filip Konopczyński – prawnik, kulturoznawca, współzałożyciel Fundacji Kaleckiego. Specjalizuje się w regulacjach dotyczących nowych technologii. Ekspert w zakresie nowego „Aktu o sztucznej inteligencji”.

Dr Wojciech Hardy – doktor ekonomi, adiunkt na Wydziale Nauk Ekonomicznych UW, analityk DELab UW. Zajmuje się badaniami nad sektorem kreatywnym oraz w dziedzinie cyfrowej rozrywki.

Zachęcamy także do wysłuchania rozdziałów „Gospodarki cyfrowej” poświęconych zagadnieniu konsumpcji 4.0.