Tematem czwartego odcinka kolejnego sezonu podcastu „Efekt Sieci” są efektywne metody nauczania i zdobywania kompetencji. Alvin Toffler stwierdził, że analfabetami XXI wieku nie będą ci, którzy nie znają Excela, lub nie potrafią programować, ale ci, którzy nie potrafią się uczyć nowych rzeczy i oduczać starych. Czy mity dotyczące kompetencji i tego, że warto wiedzieć dużo sprawdzają się w życiu, w systemie edukacji i na rynku pracy?
Ekspertem odcinka jest dr Tomasz Gajderowicz (WNE UW) z Fundacji Naukowej Evidence Institute, który odpowiada na pytania dr Justyny Pokojskiej o:
– kompetencje, których uczono nas w szkole jeszcze dekadę temu, a dziś okazują się całkowicie zbędne,
– zmiany w systemie edukacji i wyniki badań empirycznych dotyczących skutecznego uczenia,
– warunki prowadzenia efektywnej i przyjemnej nauki zdalnej w dobie pandemii COVID-19,
– kompetencje, których należałoby dziś uczyć młodych Polaków, żeby byli konkurencyjni na rynku pracy, wobec gwałtownego rozwoju nowych technologii,
– sposób, w jaki powinna się zmienić edukacja, by nie dopuścić do rozwinięcia się tzw. „useless class” (ang. bezużyteczna klasa), ludzi, którzy w świecie robotów nie będą już potrzebni,
– rolę uczelni w wyposażaniu młodych ludzi w odpowiednie kompetencje.