You are currently viewing #1 Msze na Robloxie. Gamifikacja religii, głęboka mediatyzacja – co stoi za nowym zjawiskiem?

#1 Msze na Robloxie. Gamifikacja religii, głęboka mediatyzacja – co stoi za nowym zjawiskiem?

Msze organizowane przez (i dla) użytkowników Robloxa zdobyły szturmem polski internet. Tego typu wydarzenia mają miejsce również w innych krajach – zjawisko zapoczątkowały pierwsze msze, odbywające się ze wsparciem Kościoła Anglikańskiego. Zapisy nabożeństw można obejrzeć m.in. w serwisie Youtube. Msze stanowią doskonałe rekonstrukcje nie tylko ważnych dla kultu miejsc, takich jak archikatedry, ale też liturgii – wszystko odbywa się w odpowiedniej kolejności, z kluczowymi elementami w postaci pieśni i modlitw. Czy msze na Robloxie to sposób naśladownictwa, rekonstrukcji czy po prostu zabawa dla młodych użytkowników?

O nowej formie duchowości online, zdobywającej popularność w serwisie Roblox opowiada prof. Kerstin Radde-Antweiler, ekspertka religioznawstwa, która w swojej pracy badawczej skupia się na zagadnieniu religii w czasach głębokiej mediatyzacji. Odcinek prowadzi dr Marta Kołodziejska, socjolożka religii i mediów oraz analityczka DELab UW. Tematem podcastu są takie zagadnienia, jak:
– granica miedzy odgrywaniem roli – tym, co robią użytkownicy Robloxa – a rzeczywistą formą praktyki religijnej i tworzenia znaczenia,
– uczestnictwo w tego typu praktykach, w zestawieniu z wynikami badań, mówiącymi o głębokiej sekularyzacji postępującej wśród młodych osób,
– zjawisko indywidualizacji i kontrastu wobec zorganizowanych form religii,
– popularność praktyk religijnych, zapośredniczonych przez sieć,
– proces „prywatyzacji” religii,
– wnioski z badań ekspertki nad procesem mediatyzacji i gamifikacji religii,
– powody, dla których fenomen mszy na Robloxie odniósł sukces.

Podcast zawiera krótki fragment mszy na Robloxie, zorganizowanej przez „Archidiecezję Gnieźnieńską” i transmitowanej na YouTube.

Dodaj komentarz